Tandem FAQs

1. Kan ik wel met een tandem rijden?

Als je met een gewone tweewieler kan rijden, kan je met een tandem leren rijden.


2. Moet de grootste persoon vooraan zitten?

Ja, de meeste conventionele tandems zijn op deze manier gebouwd. Zijn de piloot en de bijrijder ongeveer even groot, dan kan je kiezen of onderweg wisselen.


3. Mag ik zelf de tandem kiezen waarmee ik wil rijden?

Dat hangt af van de framematen en de fietsers. Om een inschatting te kunnen maken van welke tandem we meegeven, vragen we bij reservering naar de lichaamslengte van de gebruikers. Op basis van deze info adviseren we een bepaalde tandem. Als je tussen de 1m40 en 1m90 bent, is het hoogstwaarschijnlijk dat je op 1 van onze tandems past.


4. Kan de ene persoon niet trappen en de andere wel? Kunnen we elk aan een andere cadans trappen?

Hoewel deze designs bestaan bij tandems, zijn ze eerder zeldzaam en vereisen ze een complexere aandrijving en grotere rijvaardigheid. Onze tandems zijn hier niet mee uitgerust, wat ze ideaal maakt voor zowel beginners als doorwinterde fietsers.


5. Wat is het verschil met een gewone fiets?

Met een tandem rijden voelt na de eerste minuten nagenoeg hetzelfde aan als rijden met een gewone fiets. Er zijn een aantal verschillen. 

Veruit het belangrijkste verschil is de start. Dit is het moeilijkste en vereist wat communicatie en toewijding. Je moet namelijk met hetzelfde been starten op hetzelfde moment.

Verder zorgt de extra lange wielbasis dat het achterwiel de neiging heeft de bocht korter te nemen. Neem je bocht iets wijder dan je gewend bent. Op snelheid is een tandem door de lengte dan weer uiterst stabiel.

Ook het schakelen ligt enigszins anders. Bij het rijden met een tandem zal je de extremen van je versnellingsbereik vaker gaan opzoeken . Je zal merken dat je kleiner schakelt bij het klimmen, terwijl je op een plat fietspad snel een grotere versnelling zal opzoeken dan op je gewone fiets.

Tenslotte zal je meer moeten anticiperen bij het remmen en schakelen. Schakel steeds terug naar een makkelijke versnelling voor je stopt. Ook het stoppen met trappen mag je niet plots doen, want dan bestaat de kans dat 1 van de twee zichzelf uit het zadel duwt indien dit onvoorzien gebeurt. Na een tijdje ga je deze zaken een stuk intuïtiever doen naarmate je ingespeeld geraakt op elkaar. 

Het leukste is als je op een autoluwe straat of gescheiden fietspad kan genieten van het kilometers malen. Kies je route in functie hiervan. 


6. Maar is het leuk, dan?

Absoluut! Kom het vooral zelf ontdekken. Wedden dat het niet bij 1 keer blijft?

 

Boutersem Outdoor
All rights reserved.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin